توضیحات مدیرکل اداره کار استان از آخرین وضعیت بیمارستان تعطیل‌شده مهرگان مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس برای بررسی استعفای عشقی، امروز (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) میزان صادرات تعاونی‌های خراسان‌رضوی به ۲۱ میلیون دلار رسید رشد قیمت ملک در شمال تهران بیشتر است یا در جنوب آن؟ قیمت خودرو‌های خارجی افزایش یافت (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) کاهش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار آزاد (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) + جدول چرا مرحله سوم سود سهام عدالت واریز نمی‌شود؟ چند ابهام در خصوص اعطای وام به عشقی و معاونانش در سازمان بورس | کارمندان سازمان بورس چه میزان وام گرفته اند؟ آیا میزان افزایش حقوق کارمندان در بودجه ۱۴۰۴ مشخص شده است؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد: ۵۹ هزار و ۵۵۰ تومان ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به پرونده وام‌های میلیاردی هیئت‌مدیره سازمان بورس رئیس سازمان بورس استعفا کرد تعلیق ثبت سفارش واردات خودرو تکذیب شد واکنش کارشناسان بازار سرمایه به خبر تخصیص وام به کارکنان سازمان بورس | یک ویژه‌خواری آشکار دلیل تعطیلی برخی جایگاه‌های سوخت در شمال کشور چه بود؟ تغییر دامنه نوسان معاملات بورس به مثبت و منفی ۳ درصد از امروز (شنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۳) نرخ امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) | مواد لازم برای تهیه ترشی چقدر هزینه دارد؟ زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو (ویژه شهریور ۱۴۰۳) مشخص شد + لینک نتایج کدام افراد زمین رایگان ۲۰۰ متری دریافت می‌کنند؟ برخی برابرترند بررسی عملکرد مدیریت سه ساله رئیس سازمان بورس | شکست عشقی! علت افزایش قیمت طلا و سکه در یک بازار نیمه تعطیل، چیست؟ شانزدهمین حراج سکه فردا (۱۷ شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود واکنش عشقی به خبر تخصیص تسهیلات به اعضای هیئت مدیره سازمان بورس «مجید عشقی» رئیس سازمان بورس دستگیر شد؟
سرخط خبرها

واکنش کارشناسان بازار سرمایه به خبر تخصیص وام به کارکنان سازمان بورس | یک ویژه‌خواری آشکار

  • کد خبر: ۲۴۹۴۷۴
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
واکنش کارشناسان بازار سرمایه به خبر تخصیص وام به کارکنان سازمان بورس | یک ویژه‌خواری آشکار
اواخر هفته گذشته، انتشار نامه‌ای از سازمان بازرسی مبنی بر پرداخت وام ۱۰.۵ میلیارد ریالی با سود ۴ درصد و بازپرداخت ده‌ساله به کارکنان سازمان بورس موجی از انتقادات و اعتراضات را بین سهام‌داران و کارشناسان این بازار به راه انداخت.

به گزارش شهرآرانیوز، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، در نخستین واکنش به این خبر در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: پس از دریافت نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیئت‌مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارت‌خانه ارجاع دادم.

در دولت چهاردهم برای حذف رانت‌ها آمده‌ایم و اجازه ویژه‌خواری را به هیچ‌کس نخواهیم داد.

این مسئله سیگنال خوبی به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد

ولید هلالات، کارشناس برجسته بازار سرمایه نیز در واکنش به این خبر در کانال شخصی خود نوشت: «متأسفانه هر اتفاقی می‌افتد، شرایطی رقم می‌زند که به نفع سهام‌دار خرد نیست و گویی قرار نیست از حواشی به متن برسیم.

ما که چهارسال است در بازار فرسوده شده‌ایم و به لحاظ روحی و روانی آن آدم‌های سابق نیستیم، دقیقاً در موعدی که تمرکزمان روی تصمیمات اقتصادی دولت است و نیمچه تحولات مثبتی در متغیر‌ها هم می‌بینیم، به یک‌باره درگیر حواشی می‌شویم.‌

نمی‌شود حقیقت را کتمان کرد. مسئله وام سازمانی‌ها و در رأس آن عشقی مثل یک بمب ترکید و گوشی نیست که نشنیده باشد.

این مسئله سیگنال خوبی به سرمایه‌گذاران نمی‌دهد؛ چه سهام‌داران فعلی، چه سرمایه‌گذاران بالقوه. مانند مسئله ۹۲.۵همت فولاد مبارکه شد!‌

نمی‌شود افشا نکرد، نمی‌شود کتمان کرد و حتی نمی‌توان فضا را تلطیف کرد و متأسفانه آسیب آن‌ را بازار خواهد دید.

در مملکت و حکومتی که عمق فساد‌ها فاجعه‌بار است، افشای این وام با این سروصدا قطعاً یک تسویه‌حساب بود. احتمالاً پیام داده‌اند که رئیس سازمان استعفا بدهد و اعتنا نکرده و آن‌ها چنین کرده‌اند.

با هر دلیل و توجیهی، امروز جریان این وام جهانی شده و از نظر مردم این مسئله استفاده از رانت بوده است. نظر مردم تمام ماجراست و نظر مردم را نمی‌شود تغییر داد، اما می‌توان یک پایان بهتر داشت.

شاید من اگر جای آقای عشقی بودم به جای رفتن به صدا و سیما و توضیح جریان و توجیه ماجرا، به یک پایان خوب فکر کرده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کردم.

بازار از فضای اقتصادی آسیب دیده، فضای سیاسی و اجتماعی خوب نیست، حداقل من با یک پایان خوب، فضای داخل بازار را تلطیف می‌کردم تا بازار از این رویداد آسیب نبیند.»

وام عشقی مصداق آشکار ویژه‌خواری است

مهدی رباطی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در واکنش به این خبر نوشت: «درست که وام عشقی همان‌طورکه آقای وزیر اشاره کرده‌اند به دلیل رقم و شکل دریافت و نحوه بازپرداخت، مصداق آشکار ویژه‌خواری است. لیکن، شخصاً مشکلی ندارم مدیرانی لایق و پاکدست و پیگیر اصلاحات ساختاری بازار سرمایه بر مسند مدیریت این بازار قرار بگیرند و ده‌ها برابر این اعداد هم وام و مزایا دریافت کنند.

تقلیل وضعیت مدیریت سه سال گذشته بورس به یک وام ۴۰ هزار دلاری ظلم به مال‌باختگان این بازار است و وزیر پیشین اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و تیم مدیریتی سازمان بورس باید در برابر آنچه ساختند و کردند، در پیشگاه مدعی‌العموم پاسخگو باشند. 

تیم مدیریتی و رئیس جدید سازمان بورس آواربرداری سنگینی در پیش دارد که باید با علم به این شرایط، قبول مسئولیت کرد. 

لیکن مهم‌ترین و عاجل‌ترین اقدام وی یک چیز است و آن برگرداندن اعتماد تقریباً نابودشده جامعه و فعالان اقتصادی به این بازار است.

رئیس جدید سازمان بورس باید به همه تفهیم کند و به فعالان بازار و سهام‌داران ثابت کند که وکیل و مدافع حقوق آنان است، نه صندوق‌ها و تأمین سرمایه‌ها و اوراق‌فروش‌ها!

سهام‌داران حقیقی خون‌ِدرجریان و عامل حیات بازار سرمایه در تمام بازار‌های توسعه‌یافته دنیا هستند.»

قتل شایستگی

محمودرضا خواجه‌نصیری، از کارشناسان مطرح بازار سرمایه نیز در واکنش به این خبر نوشت: «اگر در یک سازمان بدون شایستگی به صدر رسیدید با حذف شایستگان شما شایسته نخواهید شد. با این کار، شما اندک نشانه‌هایی را که شاید به شما برای طی مسیر شایستگی در شأن صندلی که بر آن تکیه داده‌اید کمک کند، حذف می‌کنید. 

این خلسه کرخت توهم‌آلود شما را به اغما می‌برد و غافل از تمام مسئولیت‌هایتان، از صبح تا شام ذهنتان گرفتار حراست از خود ناتوانتان خواهد بود. نگاه شما معطوف به کسانی خواهد بود که با علم به نابجایی جایگاهتان و ضعف‌های بی‌شمارتان در جهت کسب انتفاع خود رذیلانه بر شما کرنش می‌کنند و همزمان شما را به سوی پرتگاه زندگی حرفه‌ای‌تان هل می‌دهند. 

چنین سازمانی اگر با خاک یکسان نشود قطعاً ستونی محکم از گذشته داشته که با چنین رویکردی فقط دیوار‌های آن فرو می‌ریزد. نهایتاً روزی این غبار فرومی‌نشیند و هر آنچه پیرایش کرده‌اید، محو خواهد شد و واقعیت شما در کنار ویرانی پشت‌سرتان یک پشیمانی را تا ابد در وجودتان خواهد نشاند که کاش شایستگی را نمی‌کشتم تا مگر خود شایسته شوم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->